HEI KAIKKI PUUTARHANYSTÄVÄT !

TERVETULOA MUKAAN IPYN TAIMIMARKKINOILLE !

IMATRAN PUUTARHAN YSTÄVÄT ry. JÄRJESTÄÄ PERINTEISET TAIMIMARKKINAT KESKIVIIKKONA 5.6.2024 alkaen klo 17. LINNALAN HIEKKAKENTÄLLÄ IMATRALLA !!!

Kiitos ihanien asiakkaiden Taimimarkkinat -tapahtumamme on kasvanut niin suosituksi, ettemme enää mahdu järjestämään sitä Ritikanrannassa! Löysimme Taimimarkkinoille Imatran kaupungin suosiollisella avustuksella uuden, tilavan ja kulkuyhteyksiltään erinomaisen paikan LINNALAN HIEKKAKENTÄLLÄ.

ALUEEN YMPÄRILLÄ ON TODELLA PALJON ILMAISIA PARKKIPAIKKOJA:

CITY-MARKETIN, TOKMANNIN, TIETÄJÄNTALON JA AMMATTIOPISTO SAMMON PARKKIPAIKAT OVAT MEIDÄN TAIMIMARKKINOILLE TULEVIEN ASIAKKAIDEN KÄYTÖSSÄ! Jokaiselta parkkipaikalta on todella lyhyt matka kävellen Linnalan hiekkakentälle.

TEHDÄÄN YHDESSÄ HYVÄÄ ! Autetaan yhä sodasta raskaasti kärsiviä ihmisiä Ukrainassa! Sota on jatkunut jo pitkälti yli kaksi vuotta, yhä Venäjä pommittaa säälittä ihmisten koteja, sairaaloita, kouluja, päiväkoteja ja maatiloja! Kunnioitan Ukrainan päättäjiä ja kansaa, sillä he kohdistavat iskunsa vain Venäjän sotilaskohteisiin ja armeijan polttoainevarastoihin.

TULKAA OSTOKSILLE JA VOHVELIKAHVEILLE !!!

IMATRAN PUUTARHAN YSTÄVÄT ry. LAHJOITTAA YHDISTYKSEN MYYNTIPISTEIDEN TUOTTONSA UKRAINAN HÄTÄAPUUN PUNAISEN RISTIN KAUTTA

MYYNNISSÄ:

Runsas valikoima erilaisia kesäkukkia Joutsenolaiselta kauppapuutarhuri Mika Paakolta

Lappeenrantalainen Pekan Havupuut yrittäjä Pekka Rantanen myy erilaisia, erikoisia kotimaisia havupuiden taimia

Päivi Angervon myyntipisteessä yrittäjä Päivi Maaranen myy alkoholittomia kuohuviinejä, sieni- ja marjatuotteita, yrityksen valikoimiin kuuluu myös makusiirapit

Imatran Puutarhan Ystävät ry:n PIHAKAHVILA, tarjolla herkullisia juuri paistettuja vohveleita, itsetehtyjä pannareita, kahvia ja mehua. Nyt voimme paistaa vohveleita neljällä vohveliraudalla ja keittää kokoajan tuoretta kahvia! Koko kahvilan tuotto lahjoitetaan Ukrainaan Punaisen Ristin kautta!

Imatran Puutarhan Ystävät ry:n TAIMENMYYNTI, myynnissä erilaisia tomaatintaimia, avomaankurkun- ja kesäkurpitsantaimia, sekä yrttien ja erilaisten monivuotisten perennojen taimia. Jos Sinulla on ylimääräisiä kukkien, perennojen tai vihannesten taimia; tuothan niitä yhdistyksen myyntipisteeseen, niin olet mukana tekemässä hyvää ja auttamassa apua tarvitsevia! Koko Ipyn taimien myyntitulo lahjoitetaan Ukrainaan Punaisen Ristin kautta.

Lukuisia yksityisiä henkilöitä myymässä erilaisia kukkien- ja perennojen taimia!

Ipyn taimenmyyntipiste ottaa vastaa kierrätykseen ehjiä, muovisia ruukkuja!

Yhdistyksemme TIEDOTUSPISTE: tule juttusille, kerromme mielellään yhdistyksemme toiminnasta ja jäsenyydestä! Jäsenmaksumme on yhä edullinen 15 euroa/jäsen/vuosi

HUOMIO! VARAA OSTOKSIIN KÄTEISTÄ RAHAA !! (ainoastaan Mika Paakon ja Päivi Maarasen yrityksille käy pankkikortti)

Jos haluat tulla paikalle myymään perennojen tai eri kasvien taimia, otathan yhteyttä yhdistyksen puheenjohtaja Maritta Anttoseen soittaen p. 050 352 1851, niin varaan Sinulle myyntipaikan taimimarkkinoille.

LÄMPIMÄSTI TERVETULOA ONNISTUNEILLE, EDULLISILLE OSTOKSILLE SEKÄ PIHAKAHVILAAMME HERKUTTELEMAAN !

YHDESSÄ MEISSÄ ON VOIMA TEHDÄ HYVÄÄ JA AUTTAA, SOTAAN EMME SAA TOTTUA !!!

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

HEI KAIKKI PUUTARHANYSTÄVÄT !

RETKI ON TÄYNNÄ :)

Imatran Puutarhan Ystävät ry järjestää mielenkiintoisen KEVÄTRETKEN LAUANTAINA 25.5.2024 JYVÄSKYLÄN SEUDULLE, TERVETULOA NAUTTIMAAN KEVÄTPÄIVÄSTÄ KANSSAMME  !!!

LÄHTÖ: Vuoksenniska klo 7.15, Keskusliikenneasema klo 7.25, Olavinkatu pys. klo 7.30, Joutseno klo 7.45 ja LPR ABC klo 8.00,  OLETHAN AJOISSA PYSÄKILLÄ!

KAHVITAUKO: Mäntyharjun Reissuravintolassa klo 9.15 - 9.55, kahvit kahvileipineen ovat omakustanteiset.

LEIVONMÄKI, EIJA TOMMOLAN PERENNATILA: klo 11.15 - 12.30, tilalla on todella monipuolinen valikoima perennoja, myös harvinaisia kasveja valikoimissa!

VIHERLANDIA LOUNAS: klo 13.15 - 14.00, lounas tarjoillaan seisovasta pöydästä ja ruokalistalla on: 12-lajin salaattipöytä, leivät, keitto, kaksi eri pääruokaa, kasvisruoka, jälkiruoka sekä kahvi/tee. VIHERLANDIA TAIMIMYYMÄLÄ: ostosaikaa klo 14 - 15.15

PUUTARHAVIERAILU: klo 15.40 -16.40 Sanna Mäkisen kotipuutarhassa, myynnissä perennantaimia, varaa käteistä rahaa ostoksiin!

PUUTARHAVIERAILU: klo 17 - 18.15 Marjatta Uosukaisen kotipuutarhassa, Marjatta on rhodojalostuksen " uranuurtajia " Suomessa!

KAHVITAUKO: Kangasniemen ABC klo 19.10 - 19.40, kahvit ja kahvileivät omakustanteiset.

PALUU: LPR ABC klo 21.40, Joutseno klo 21.55, Olavinkatu klo 22.15, Keskusliikenneasema klo 22.20 ja Vuoksenniska klo 22.30

MATKAN HINTA: 70 euroa/jäsen, ei jäsenille 85 euroa/henkilö. Matka maksetaan Imatran Puutarhan Ystävät yhdistyksen tilille FI14 5620 0920 5732 18  kirjoita Viesti saajalle -kohtaan matkalle lähtijän nimi/nimet! Maksathan matkasi viimeistään torstaina 16.5.2024.

SITOVAT ILMOITTAUTUMISET soittamalla Eija Pätilälle p. 040 719 3620 alkaen torstaina 11.4. klo 10-16, ilmoittautua voit myös torstain 11.4. tupaillassa Eija Pätilälle.

Retki on täynnä, voit toki kysellä mahdollisia peruutuspaikkoja.

Kesän 2024 puutarhakutsut

ke 12.6. klo 17.30 Tiina Kärkäs-Sund, Venlankuja 12, Imatra

ke 17.7. klo 17.30 Tuula ja Eero Vitikainen, Karjaportinkatu 12, Imatra

ke 14.8. klo 17.30 Liisa Haimila, Sulkutie 103, Lappeenranta

VIRON PUUTARHA- JA KARTANOMATKAN SU 30.6 - TO 4.7.2024

MUUTAMA PAIKKA VAPAANA!

Matkan ohjelma on mielenkiintoinen ja tarjoaa paljon kaikkea nähtävää: Majoitus Pärnussa Viiking Spa-hotellissa ja yksi yö hotelli Palmsessa, tutustumme kolmeen kartanoon, Karlan kylän kolmeen taimitarhaan: Sadeväljän puutarhataloon, jossa on kaunis pihapiiri ja paljon istutuksia, Roogoja puutarhataloon, joka on hyvin kuuluisa kärhöistään sekä Roosoja taloon, joka tunnetaan upeista ruusuistaan. Lisäksi vierailemme yksityispuutarhoissa ja suurella yrttitilalla, joka käyttää tuotteissaan paljon luonnonkasveja. Matkustamme kotoisasti Imatran Kyytibussilla. Kurkkaa ohjelma alla olevasta tiedostosta.

Tätä on odotettu, tulossa on upea matka, lue ja tutki monipuolinen matkaohjelmamme, kun ihastut ja innostut matkastamme; soittele yhdistyksen puheenjohtaja Maritta Anttoselle p. 050 352 1851 ja ilmoittaudu Viron matkalle mukaan ! Kiitos innokkaille ilmoittautuneille.

SUURET KIITOKSEMME KAIKILLE TYÖSTÄ, TALKOOAVUSTA, LAHJOITUKSISTA JA OSTOKSISTA RITIKANRANNAN TAIMIMARKKINOILLA 1.6.

Me teimme sen yhdessä taas, nimittäin ennätysmyynnin! Taimimarkkinoiden yhdistyksemme myynti oli 1645 euroa, josta pihakahvilan osuus 730,40 ja taimenmyynnin ja kirpputorin myynti 914,60 ( Kesän 2022 taimimarkkinoiden kokonaismyynti oli 1273,90 euroa.) Tämä on huikea summa ja mikä parasta kaikessa upea talkoohenki. Ja sääkin suosi meitä, jopa aurinko pilkisteli pilvien välistä ruuhkaisimpaan aikaan tuoden leppoisaa kesätunnelmaa ja todella paljon ihmisiä paikalle. Noin 150 henkilöä nautti pihakahvilassamme vohveleista, pannareista ja muista kahvileivistä ja heidän lisäksi ainakin satakunta henkilöä oli alueella ostoksilla. Raekuuro iski Ritikanrantaan vaille seitsemän, muuttui hetken päästä vesisateeksi, purkasimme myyntipisteet sateessa tosi sukkelasti, vaikka kastuimme, meitä lohdutti, että onneksi saimme siihen asti poutasään.

Lahjoitamme Punaisen Ristin kautta Ukrainaan hätäapuun sodan uhreille yhteistyömme tuloksena ison summan. Tiedämme, että apua tarvitsevia ja köyhiä on kotimaassammekin todella paljon, emme ole sitä unohtaneet! Se on hyvin surullista. Mutta ajattelemme niin, ettei täällä Suomessa onneksi kenenkään tarvitse pelätä ohjusten iskeytymistä kotitaloon, työmatkalla autoon, kauppareissulla kadulle ja pelätä sydän sykkyrällä perheenisän, oman pojan tai veljen haavoittumis- tai kaatumisilmoitusta rintamalta. Sitä aikaa on Suomen kansakin joutunut elämään ja varmasti me kaikki suomalaiset toivomme, että saamme elää rauhan aikaa jatkossakin. Ja, että sota loppuisi myös Ukrainassa!

Kuvia taimimarkkinoilta löytyy kuvia sivulta.

KAUNEIMMAT KIITOKSEMME KAIKILLE PUUTARHANYSTÄVILLE, TAVATAAN PIHAKUTSUILLA

Terveisin Maritta, Liisa, Eija, Arja, Tuula, Paula, Raija, Ritva ja Armi

Huom. Unohtuiko sinulta maksaa IPY:n jäsenmaksu? Ei hätää, vielä ehdit hyvin hoitaa asian. Jäsenmaksu on yhä sama 15 €/jäsen/vuosi. Tilinumero: FI14 5620 0920 5732 18

Kirjoita viesti saajalle -kohtaan jäsenen nimi. Se on erityisen tärkeä tieto, jos maksaja on eri henkilö kuin yhdistyksen jäsen.

Tiedoksi Imatran Puutarhan Ystävät ry:n jäsenille:

Talvetettavien kasvien kellarin avain on Ellen Helon hallussa, osoitteessa Mustalamminkatu 22, Imatra.

Hannu Aarnion terveiset: perhosaiheiset nettisivut

Olen imatralainen eläkeläisbiologi ja kuulun ryhmään joka on vuosikymmenten ajan harrastanut päiväperhosia ja julkaissut niistä useita luonto-oppaita. Viime vuosina olen yhä enenevässä määrin innostunut kuvaamaan puutarhoissa tavattavia hyönteisiä, erityisesti perhosia. Monimuotoiset kukkaistutukset ja niillä vierailevat perhoset ovat värikäs ja elävä yhdistelmä lähiluontoa parhaimmillaan.

Toivoisin, että voisit tutustua sivustoon ja sen sisältöihin liitteenä olevien linkkien kautta.

www.perhoset.com

Hannu ja Leena Aarnion kotisivujen yhtenä teemana on luonnon monimuotoisuus ja -ilmeisyys.  Löydät sivut täältä: https://aarniot.wordpress.com/

Perhosterveisin
Hannu Aarnio