JOULUTERVEISET TEILLE KAIKILLE HYVÄT PUUTARHANYSTÄVÄT!

On sunnuntai-iltapäivä 12.12. kirjoittelen Teille jouluterveisiä, juuri nyt laskeutuu pihamaan ylle hämärä, kausivalot loistavat havupuissa ja köynnöskaarissa. Oi miten kauniilta näyttää, kun valkoinen lumiverho on laskeutunut kaiken ylle, kuorruttanut maan, pensaat, puut, koko maiseman! Toivon aina, että jouluna olisi lunta, olen iloinen; toiveeni toteutui, elämme kuin joulumaassa. Olemme neljävuotiaan lapsenlapseni kanssa laskeneet jo paljon pulkalla mäkeä, tehneet lukuisia lumienkeleitä, katsastaneet lumihangesta eläintenjälkiä ja ihan vaan mönkineet lumessa.

Olen  jouluihminen, tykkään kovasti sisustaa kotia jouluun! Kyntteliköt ja joulutähdet loistavat ikkunoissa, olen rakentanut piironkien päälle jouluasetelmia; lyhdyistä, valoista, kynttilöistä, joulukukista ja aarteeni kolme jouluseimeä ovat tietty esillä. Rakensimme yhdessä Nellan kanssa tonttukylän emännänkaapin päälle, lumena on valkoista harsokangasta, tontuilla on pari pikkukuusta valoineen sekä puinen vanhanajan aidanpätkä pienine lintulyhteineen. Asetelmaan kuuluu pienet punatulkut (juuri sitä varten tämä rakennetaan kaapin päälle, koska meidän kissa "pyydystäisi" ja repisi nuo punatulkut) olen joskus kauan sitten ostanut nuo linnut, tonttukylässä asuu tietenkin tonttuja, ne olen askarrellut aikanaan männynkävyistä, kun omat lapset olivat pieniä. Vanhimmat tontut ovat 70-luvun piippurassitonttuja, ne ovat ihanan nostalgiset. Teimme myös Nellan kanssa kahteen isoon lyhtyyn joulumaailmat, toisessa asuu bambi perhe, lintuja ja pieni, elävä ruukkutuija valoineen, toiseen lyhtyyn muutti joulupukki tonttuineen, lintuja ja pari kaurista. Oli ihanaa nähdä miten pienen lapsen silmät loistivat kun yhdessä näitä rakenneltiin, oi sitä intoa ja iloa!!!

Jo parin viikon ajan olen tehnyt joululaatikoita pakastimeen, leiponut joulukakkuja, pasteijoita, pipareita ja joulupullia. Meidän aikuiset lapset saavat joulun alla lämpimäisiä mukaansa, haluan ilahduttaa heitä jokaista omalla lempiherkullaan. Tunnustan, että itsekin tykkään kovasti herkuista, muutenkin joulunaika on minulle kovin tärkeä, on aikaa olla läheisten kanssa, arjenkiireet saavat jäädä taakse ja tuntuu hyvältä pysähtyä, kuunnella joululauluja, käydä viemässä haudoille kynttilät. Aattona kokoonnutaan perhepiiri yhdessä syömään ja lasten jännitys kasvaa kun joulupukin tuloaika lähestyy, ja aina tuo jouluntaika koskettaa omaakin sydäntäni. Tontuthan ovat jo monta kertaa meidän ikkunan takana kurkistelleetkin...

On alkamassa kolmas vuosi elämää koronaviruksen kanssa, onneksi emme kaksi vuotta sitten tienneet miten paljon tämä virus tulee elämäämme sotkemaan. Nyt Suomessa hallitseva koronavirus on delta, joka on hyvin herkästi tarttuva ja pari viikkoa sitten Suomeenkin kantautui uusi koronaviruksen variantti omikron, joka on kuulema vieläkin herkemmin tarttuva. Nyt vaan toivotaan yli kaiken, että tämä uusi variantti aiheuttaisi vähemmän vakavaa koronan tautimuotoa. Tietoa saadaan kun valmistuu tutkimustuloksia, toivotaan, että ihmiset noudattaisivat hyvin koronasuosituksia ja -rajoituksia!

Teimme Ipyn toimintasuunnitelman tulevalle vuodelle toiveikkaana, kun eletään eteenpäin nähdään miten voimme toteuttaa suunnitelmiamme! Tupaillat siirtyvät pidettäväksi kulttuuritalo Virran vierashuoneeseen ja tulevana vuonna tupaillat pidetään aina tiistaisin, mutta kellonaika on sama tuttu 17.30. Virran tilat ovat meille paljon halvemmat kuin tilat Olavinkulmassa, tämän vuoksi vaihdamme tupailtojen kokoontumispaikkaa.

Seuraamme tarkoin koronatilannetta kesän matkankin osalta, olemme valmistelleet Kouvolan matkatoimiston kanssa matkaa Ahvenanmaalle vaihtoehdoksi Viron matkalle. Päätöksen teemme ajoissa tammikuussa, jotta saamme tiedottaa jäsenkirjeessä asian jäsenille. Elokuun ensimmäiseen viikonloppuun olemme suunnitelleet kolmen päivän retken, pääkohteina idylliset Rauman vanha kaupunki ja Kristiinankaupunki. Jäsenkirjeessä, joka postitetaan tammikuun lopulla, kerromme tarkemmat ohjelmat retkistämme päivämäärineen.

Iloisin mielin ja toiveikkaana aloitamme uuden vuoden, on hyväksyttävä asiat, joiden kanssa on elettävä, niin kuin nyt tämä koronapandemia. Kiitämme lämpimästi Teitä ihanat puutarhanystävät, että olette pysyneet yhdistyksemme jäsenenä, tänä vaikeana aikana, kun korona on kurittanut toimintaamme! Toivomme kovin, että saamme pitää Teidät mukanamme tulevana vuonna 2022!!!

Lämpöisin jouluterveisin Maritta

Huom. Unohtuiko sinulta maksaa IPY:n jäsenmaksu? Ei hätää, vielä ehdit hyvin hoitaa asian.

Toivomme hartaasti, että saamme pitää teidät, hyvät Imatran Puutarhan Ystävät yhdistyksemme jäsenenä, vaikka koronavirus kurittaa yhä edelleen toimintaamme.

Jäsenmaksu on yhä sama 15 €/jäsen/vuosi. Tilinumero: FI14 5620 0920 5732 18

Kirjoita viesti saajalle -kohtaan jäsenen nimi. Se on erityisen tärkeä tieto, jos maksaja on eri henkilö kuin yhdistyksen jäsen.

Tiedoksi Imatran Puutarhan Ystävät ry:n jäsenille:

Talvetettavien kasvien kellarin avain on Ellen Helon hallussa, osoitteessa Mustalamminkatu 22, Imatra.